14 April 2009

Selamat Menyambut Vaisakhi





Vaisakhi (bahasa Panjabi: ਵਸਾਖੀ, vaisākhī, juga dikenali sebagai Baisakhi) ialah salah satu pesta menuai kuno di Punjab, yang juga menandakan bermulanya tahun suria baru dan musim menuai baru. Vaisakhi juga membawa kepentingan keagamaan bagi penganut agama Sikh[1]. Vaisakhi jatuh pada hari pertama bulan Vaisakh dalam kalendar Nanakshahi suria, bersamaan dengan 14 April dalam kalendar Gregory.

Vaisakhi merupakan salah satu perayaan yang utama dalam kalendar Sikh, memperingati penubuhan Khalsa pada tahun 1699; ramai yang sangka bahawa inilah Tahun Baru Sikh, tetapi sebenarnya bukan begitu. Vaisakhi juga disambut sebagai bermulanya tahun baru oleh bangsa India di Bengal Barat, Kerala, dan sesetengah rantau lain di India. Guru Nanak Dev (bahasa Panjabi: ਗੁਰੂ ਨਾਨਕ ਦੇਵ Gurū Nānak Dēv) (15 April 146922 September 1539) ialah pengasas agama Sikhisme and Guru yang sulung antara sepuluh Guru Sikhisme.
RK. Saya ingin mengucapkan selamat menyambut Vaisakhi, Vishu, Puthandu atau Varusha Pirappu, Rongali Bihu atau pun Naba Barsha dengan meriahdan tahun mendatang akan berjaya kepada semua," katanya.Saya juga pernah bersekolah di SRK Guru Nanak Ipoh pada tahun 1984~1987....heheheheh.

No comments: